2012. április 30., hétfő

Kókuszzsír

A paleo konyha jellegzetes alapanyaga. Jól helyettesíthető vele a sütéshez használt zsír, olaj. Persze vele együtt az olíva olaj is tökéletesen használható. 
 
Elsőként tisztázzuk is egyből hogy a kókuszolaj a kókuszzsír, sőt a kókuszvaj is ugyanaz. 24 C fokon olvad, tehát alatta fehér színű zsír, felette átlátszó olaj. 
Én pl. sokszor jártam már úgy, hogy egyik nap sütöttem főztem, és benne hagytam a kanalat a kókuszolajban. Nem is kell folytassam, ugye, hogy másnapra megdermedt megszilárdult kókuszzsír lett belőle, és a kanál bizony oda kötött. Nagyon nem szép lett az egész mikor kiszedtem, nem volt gusztusos. 
Elgondolkoztam hogyan lehetne szebben tárolni, felhasználni. Ekkor eszembe jutott hogy van két szilikon csoki, vagy jégkocka formám. Mikor olaj lett a zsírból bele öntöttem a kis formákba, és betetettem a fagyasztóba őket. Szépen megszilárdultak. 
Kivettem őket és áttettem egy dobozba, olyanba amiben elférnek a hűtőben is. Nekem már ott sorakoznak szépen szemenként tudom őket felhasználni. Benyúlok a hűtőbe és egy szívecskét vagy kockát bedobok a serpenyőbe pl.. Szerintem ez szuper ötlet, próbáld ki te is. 
Plusz még egy infó a minőségről, hogy tudd melyiket válaszd, és tudj választani ár/érték szempontjából.

A kókuszolaj lehet hidegen sajtolt = szűz, vagy finomított. A hideg sajtolás előnye, hogy az olaj értékes összetevői nem károsodnak és nem keletkeznek káros transzzsírsavak sem.

Ugyanez nem mondható el a finomított kókuszolajról, amely amellett, hogy gyengébb minőségű alapanyagból készül - általában a kókusz szárított húsából (copra) olvasztják - a finomítás során elveszti minden előnyös tulajdonságát
.
Ezzel szemben a szűz kókuszolaj a növény minden értékét magában hordozza. A kókuszolaj az ínyenc konyhák kedvelt fűszere, de jótékony hatásai miatt a bőrápolásban is jelentős szerepe van.

Miről ismerhető fel?

 







A szűz kókuszolaj finom kókusz illatot áraszt, és ez intenzíven érezhető mikor melegíted, vagy serpenyőben elkezded olvasztani. Sajnos ez a drágább. Ehetünk belőle napi 2-3 evőkanállal akár csak immunerősítés céljából (baktérium-, gomba-, vírusölő hatású)  

A finomított általában olcsóbb, és nincs kókusz illata sem. Én mindkettőt próbáltam. Finomítottal kezdtem, de mióta rátaláltam a szűz verzióra mást nem veszek. Mikor beteszem a serpenyőbe az egész lakásban szétárad a kókusz isteni illata. Nagyon finommmmm. Én ezt javaslom. Szerintem válaszd te is ezt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése