2012. május 17., csütörtök

Epres rebarbarás pite


Sokszor terveztem már, hogy megkóstolom a rebarbarát. A hétvégi piac alkalmával sikerült beszereznem pár szálat, ebből született az alábbi recept. Fanyar savanykás íze miatt ajánlom keverni édesebb gyümölccsel, esetleg mézzel fogyasztani. Nekem a birsalma jutott róla eszembe, szerintem teljesen olyan az íze. :-)

Pár szó a rebarbaráról:

A rebarbarát elsősorban többféle felhasználási lehetősége teszi értékes növénnyé. Őshazája Észak-Kína, Mongólia, Kelet-Tibet több ezer méteres hegyei, de jelenleg Szibériától Pakisztánig mindenütt megtalálható. Gyógynövényként már mintegy négyezer éve ismert. Ipari célra is felhasználható, például keserű likőrökbe keverik. Festékanyagát gyapjú, selyem színezésére használják, sőt hajfesték természetes színező anyaga is lehet. Több országban készítenek leveléből főzeléket, levélnyeléből jó ízű kompótot, gyümölcsízt és szörpöt, ivólevet, sőt bort is erjesztenek belőle. Kitűnő almahelyettesítő zöldségféle. A levélnyél korai, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag friss zöldség.   

Fogyasztása segíti a bélműködést tisztítja a vesét, gyomorerősítő, tonizáló hatása is ismert, antimikrobiális (képes elpusztítani vagy inaktiválni a mikrobákat) és vérzéscsillapító, nagy mennyiségben viszont hashajtó lehet. J A rebarbara aminósav-tartalma is figyelemre méltó. 

Legismertebb elkészítési módja a rebarbara kompót. Felhasználása során először a levélnyél héját kell lehúznod, és 2-3 cm hosszúságúra feldarabolnod. Forrásban lévő cukros vízben 1-2 percig főzd, amíg jellegzetes színe halványul. Vigyázz a főzésével, mert gyorsan széteshet. A kompót különösen cseresznyével, szamócával, meggyel együtt főzve, szegfűszeggel, fahéjjal ízesítve igen kellemes, lehűtve finom üdítő italként is fogyasztható. Süteményben alma helyett is felhasználhatod, különösen dióval dúsítva töltelékként jól hasznosítható. 





A pite tésztához:
140g darált dió
260g darált mandula
1 csipet szódabikarbóna
4 tojás

1 ek méz

A töltelékhez:
2 alma
100g eper
100g rebarbara
100g szeder
fahéj


1-2 ek méz 
3 ek darált dió/mandula.

A sütő előmelegítettem 140 fokra. Az almákat meghámoztam, kisebb kockára vágtam. A rebarbarát meghámoztam, és hasonlóan felszeleteltem. 

A nagyobb eperszemeket kettévágtam, hogy minden kb. egyforma nagyságú legyen. 

Egy teflon lábasban kevés kókuszzsírt hevítettem és bele öntöttem a gyümölcsöket. 5 perc alatt félig készre pároltam őket a mézzel együtt. 
A tésztához a darált diót és mandulát egy keverő tálba tettem. Rá ütöttem a 4 tojást, és hozzá adtam kevés szódabikarbónát, a mézet. 

Egyneműre kevertem a tésztát, és hagytam 5 percet állni, míg elkészült a gyümölcs töltelék. 

Ekkor egy kizsírozott piteformába elosztottam a tésztát, és igyekeztem szép egyenletes peremet formázni belőle a szélén. 

A pite közepébe öntöttem a gyümölcs tölteléket és betettem 45 percre a sütőbe. 

Nagyon ízletes, kissé savanykás eper ízű volt a töltelék, a tészta ízletes nem túl száraz, inkább omlós lett. 

Jó étvágyat hozzá!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése